Inhoud
Vandaag, 21 september 2012, ging er een nieuwe module van start.
Dit is de module muzische school.
De eerste workshop van deze module ging over 'dromen.
We
kregen de opdracht om een droom op een gekleurd papiertje te schrijven.
Dit staken we in een doosje. Niet zomaar een doosje. Iedereen bracht
een origineel doosje mee. Als je een droom in je doosje had gevangen,
mocht je dit bij één van de vele gekleurde pluimen in de zaal zetten. De
pluim mochten we meenemen naar onze plaats.
Hierna gingen we aan de slag met een verhaal. Maar eerst werden we in groepjes verdeeld. De kleur van je pluim gaf aan in welke groep je zat. Het verhaal ging over een dief. Nee, niet zomaar een dief. Het ging over een dief die je dromen steelt. Dit is de dromendief.
Terwijl een lector een stukje van het verhaal aan het vertellen was, werd een bijhorende prent onthuld. De afbeelding was vooraf getekend met wasco. Om de prent weer te geven, werd ecoline aanbracht. Zo komt de prent tevoorschijn.
Op bepaalde plaatsen in het verhaal stopte de lector met voorlezen. Het was dan de bedoeling dat we zelf aan de slag gingen met het stukje verhaal dat werd voorgelezen. Elk groepje kreeg een andere opdracht. In totaal waren er zes opdrachten uit verschillende muzische deeldomeinden. Aan de hand van een doorschuifsysteem konden alle groepjes de verschillende opdrachten uitvoeren. Een overzicht van de opdrachten vind je bij 'Link met de muzische deeldomeinen'.
Als afsluiter van deze workshop werden al onze dromen uit hun doosje bevrijd. Zo konden ze verder blijven leven.
Link met de muzische deeldomeinen
- Muziek
1. Een verhaal of een stukje ervan verklanken met muziekinstrumenten, met het lichaam en/of met
de stem.
- Beeld
2. Een verhaal weergeven met voorwerpen in een zandbak
3. Een verhaal tekenen of schilderen1. Een verhaal of een stukje ervan verklanken met muziekinstrumenten, met het lichaam en/of met
de stem.
- Beeld
2. Een verhaal weergeven met voorwerpen in een zandbak
- Drama en bewegingsexpressie
4. Tableau vivant bij een stukje van een tekst.
- Muzisch taalgebruik
5. Een dialoog voeren over een verhaal of over het vervolg van het verhaal.
6. Het vervolg van een stuk van een verhaal verzinnen en vertellen.
Doelgroep
Deze workshop werd georganiseerd voor de derdejaarsstudenten van de KaHo Sint-Lieven. Maar ook met kinderen kan je dergelijke opdrachten uitvoeren.
Persoonlijke mening
Het was een originele, interactieve, leuke en leerrijke workshop. Ik vond het echt een heel leuke manier om een verhaal te brengen (de onthulling van de prenten). Maar ook om het verhaal te verwerken waren er tal van leuke activiteiten (zie: Link met de muzische deeldomeinen).
.
Tijdens het uitvoeren van de opdrachten waren we volledig vrij in wat we zouden uitwerken. Dit is zeer aangenaam. Ook kinderen moeten, bij dergelijke opdrachten, vrijheid krijgen. Hierdoor draag je bij aan de muzische ontwikkeling en aan de muzische groei van de kinderen. Dit vraagt wel wat voorbereiding, maar het resultaat was zeker geslaagd.
.
Tijdens het uitvoeren van de opdrachten waren we volledig vrij in wat we zouden uitwerken. Dit is zeer aangenaam. Ook kinderen moeten, bij dergelijke opdrachten, vrijheid krijgen. Hierdoor draag je bij aan de muzische ontwikkeling en aan de muzische groei van de kinderen. Dit vraagt wel wat voorbereiding, maar het resultaat was zeker geslaagd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten