zondag 25 november 2012

Lotje's verjaardagsfeest!

Vandaag ging ik met enkele medestudenten kijken naar de muziektheatervoorstelling 'Lotje'. Jeugdtheater Ondersteboven (JTO) viert met deze voorstelling het 20-jarig bestaan van dit nieuwsgierige heksje.


Inhoud  
Lotje is een klein en nieuwsgierig heksje.
Vandaag is het haar verjaardag.
En er gebeurt iets vreemd.
Ze vindt voor haar deurtje een geheimzinnig cadeau en er staat niet bij van wie het is.
Nieuwsgierige Lotje vraagt zich af van wie het is, want er zit geen kaartje bij. .
Nu wordt ze nog nieuwsgieriger en wil ze het cadeau zo snel mogelijk open maken.
Ze probeert  niet 1, niet 2, maar zeker 3 keer. 
Hoe hard ze ook probeert, Lotje krijgt het pakje niet open.
Zelf met de openmaakspeuk lukt het niet. 
Lotje is verdrietig
Tot ze plots een goed idee krijgt. 
Ze gaat de andere heksen om hulp vragen. 
Zij kunnen haar vast en zeker helpen. 
Samen met haar huisdier 'Poes' gaat ze op stap. 
Lotje gaat langs bij de koksheks, bij de knutselheks en zelfs bij de feestheks.   
Maar geen enkele heks kan Lotje helpen en het cadeautje blijft dicht. 
Lotje vindt dit heel erg, maar er is iets dat ze nog veel erger vindt. 
Ze wil haar verjaardag vieren met alle andere heksen
Maar ze hebben geen tijd en het lijkt alsof iedereen Lotje's verjaardag is vergeten. 
Ze is verdrietig en ze vliegt terug naar haar huisje.
Daar aangekomen, gaat Lotje bij het cadeau zitten.  
Nog steeds vraagt ze zich af waarom het niet opengaat en waarom haar verjaardag zo anders is dan alle andere jaren
Alles lijkt wel omgekeerd te zijn. 
DAT IS HET... !! Misschien moet ze proberen om de dichtdoespreuk gebruiken om het cadeautje open te doen. 
En ja, samen met de kinderen, lukt het nu wel om het te openen. 
In de doos zit een briefje. 
Hierin staat dat de heksen haar helemaal niet vergeten zijn. 
Ze hebben een verrassingsfeestje georganiseerd en als cadeau mag ze door de nacht vliegen met een echte luchtballen. Dit was Lotje's mooiste verjaardag ooit. 


Doelgroep 
Deze voorstelling wordt omschreven als een muziekvoorstelling voor iedereen vanaf 3 jaar. Het is een echte aanrader voor jong en oud. Zowel kinderen als volwassenen kunnen genieten van deze amusante en interactieve voorstelling. We zongen, dansten en toverden allemaal samen met lotje. De voorstelling was één groot verjaardagsfeest waarop ook het publiek was uitgenodigd.  

Persoonlijke mening
Lotje, ik ben Lotje... Dit zing je ik nog steeds, ook al is de voorstelling al gedaan. Het lied blijft in mijn hoofd hangen, net als de hele voorstelling. Het was gewoonweg fantastisch. De liedjes zijn mooi, het verhaal is enerzijds ontroerend en anderzijds grappig, het publiek wordt betrokken bij de voorstelling,... en ga zo maar verder. Ik vond het ook heel tof om te zien hoe slecht twee acteurs met een vrij eenvoudig decor een heel verhaal overbrengen. Links op het podium stond het gezellig huis van Lotje. Rechts op het podium stond een huisje met drie verschillende kanten. Elke kant stelde een ander huisje voor. Zo was er het huis van de koksheks, het huisje van de knutselheks en het huis van de feestheks.Op de achtergrond was steeds een donkere nacht met een grote maan te zien. De maan veranderde ook van 'gezichtje'. En soms leek Lotje op haar bezem door de nacht te vliegen. Dit alles werd weergegeven met een computer, een beamer en een wit scherm. Deze voorstelling heeft voor mij duidelijk gemaakt, dat je met weinig materiaal en een eenvoudig decor toch een spetterende voorstelling kan brengen. 

Toepassing in de klas 
Deze muziektheatervoorstelling kan in alle graden van het lager onderwijs gebruikt worden. Toch zou ik ervoor kiezen om dit vooral in de eerste en eventueel in de tweede graad te gebruiken. De reden hiervoor is dat dit thema de kinderen erg aanspreekt. Je kunt het gebruiken om rond heksen, rond feesten en rond vriendschap te werken. Ook zouden we zelf toverspreuken kunnen bedenken. In de tweede en derde graad kunnen we zelf een verhaaltje schrijven en hierbij een decor maken. Dit kan zowel met materiaal als met de computer zijn. De kinderen zouden dit dan ook echt kunnen voorstellen aan andere kinderen en/of aan ouders, grootouders,...

Toepassing in de muzische deeldomeinen
  • Muziek 
Tijdens de voorstelling worden er heel wat liedjes gezongen. Deze zijn gemakkelijk te onthouden en je krijgt ze bijna niet meer uit je hoofd. In de klas zouden we ook liedjes van Lotje kunnen zingen.

  • Beeld
 Een 'eenvoudig' decor en allerlei attributen zelf maken. Dit kan naar aanleiding van de voorstelling zijn, maar dit kan ook gebruikt worden bij andere thema's. 
  • Drama en beweging
Lotje voelt zich op haar verjaardag zeer gelukkig en ze is heel vrolijk. Maar wanneer de heksen haar verjaardag vergeten zijn, is lotje heel droevig. Deze verschillende emoties kunnen we met ons gezicht en met bewegingen uitdrukken. 
  • Muzisch taalgebruik 
Lotje spreekt steeds dezelfde opendoe- en dichtdoespreuk uit. Ze vraagt ook aan de kinderen om haar hierbij te helpen. 
  • Media    
Tijdens de hele voorstelling werd er op de achtergrond een digitaal decor geprojecteerd. Dit kunnen de kinderen, als ondersteunig van een toneeltje, zelf maken. Meer uitleg hierover vind je op mijn blog bij: ' module muzische school'
 

Weetje  
Lotje is 3 keer genomineerd voor de Vlaamse Musicalprijzen 2012.
De regie was in handen van onze lector muziek Stefan Van Guyse. 


Filmpje 
 

Meer weten? Ga naar:  
http://www.lotje.net/lotje_theater.html
http://www.jto.be/










Geen opmerkingen:

Een reactie posten