donderdag 10 januari 2013

Drama en bewegingsexpressie

De tweede workshop van vandaag is 'Drama en bewegingsexpressie'.

Tintelende gezichten
Omdat het in de zaal vrij koud was en om in de sfeer te komen, begonnen we met een toffe opwarming. Eerste tikten we zachtjes op ons hoofd, op onze wangen en in onze hals.
Vervolgens hebben we ons gezicht naar alle kanten getrokken en vervormd. Gelukkig kwam alles weer goed en kwam ons gezicht weer in de juiste plooi. Het doel van deze opwarming, was het opwarmen van onze gezichten. Het gezicht is namelijk zeer belangrijk bij drama.
Na de opwarming voelden we ons gezicht lichtjes tintelen en warm worden. Ze waren dus goed opgewarmd en klaar voor de volgende stap.

Maskers doorgeven 
Bij de volgende stap van de workshop gingen we allemaal in een kring staan. We gaven maskers met gevoelens aan elkaar door. Als je een masker kreeg, deed je dit na en vervolgens gaf je nog een eigen masker door. Een eerste keer deden we dit zonder geluid. In de tweede ronde maakten we bij de maskers bijhorende geluiden.  

Het theater van de...(emoties)
Na het doorgeven van de maskers was het tijd om wat rond te wandelen. Iedereen wandelde actief rond in de zaal. Plots riep de leesgeefster bijvoorbeeld: 'Het theater van... de verliefdheid'. Op dat moment moesten wij 'verliefdheid' uitdrukken met ons gezicht en met ons lichaam. Als we de houding hadden aangenomen, bleven we bevroren staan tot we weer mochten rondwandelen. We deden dit met veel verschillende emoties. Eerst zonder geluid en op het einde met geluid.  

Silly walks
Je voortbewegen kan je op veel verschillende manier, maar op het Ministry of Silly Walks doen ze dit op een wel heel speciale manier. Daar maken ze tijdens het stappen rare beenbewegingen. Dit is komisch om te zien zeker als de acteurs zelf dit met een uitgestreken manier doen.

Kijk zelf maar.


Tips voor een goede 'silly walk':
 - Behoud een uitgesteken gezicht tijdens het uivoeren van een 'silly walk'. Als je zelf in de lach
   schiet, is het voor je publiek veel minder grappig.
- Gebruik je walk consequent. Niet af en toe, maar altijd.
- Gebruik een 'silly walk' zodat hij problemen veroorzaakt of een gebrek vormt. Een voorbeeld
   hiervan vind je in bovenstaand filmpje: de secretaresse brengt koffie, maar door haar 'silly walk' zit
   er geen koffie meer in de tassen.

Dit wilden we natuurlijk ook zelf uitproberen. Eerste probeerde we elk apart verschillende 'silly walks' uit. Daarna werkten we per twee. De eerste deed een 'silly walk' en de andere deed hem:haar na. Dit deden we elk om beurt. In een groepje per 3 of 4 brachten we een klein toneeltje waarin één of meerdere 'silly walks' aan bod kwamen

Een conflict veroorzaakt een ander conflict,...
Mister Bean krijgt in zijn filmpjes steeds te maken met tal van problemen en conflicten. Hij kan, door in conflict te gaan met zijn omgeving, het publiek steeds aan het lachen brengen. Naast een conflict met je omgeving kan je ook een conflict hebben met een ander of met jezelf. Niemand kan dit zoals hij dat doet. Zonder maar één woord te zeggen, krijgt hij bijna elk mens aan het lachen. Bovendien heeft hij ook fysieke- en gedragskenmerken die steeds terugkomen. Dit maakt het pas echt hilarisch.
Ook is Mister Bean een meester in het uitbreiden en erger maken van een 'eenvoudig' conflict. Bij alles wat hij doet, maakt hij de situatie erger dan ze eigenlijk is. In het begin zou je het conflict gemakkelijk kunnen oplossen, maar dit is niet weggelegd voor Mister Bean. De conflicten stapelen zich op en hij zakt steeds dieper in de problemen. Maar waarom zou je iets gemakkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Geniet van het filmpje en neem alvast je zakdoek... Voor de tranen van het lachen.



Na het bekijken van dit filmpje mochten we zelf een toneeltje bedenken waarin conflicten zich zouden opstapelen. Ons toneeltje ging over twee kinderen in een klas. De kinderen vervelen zich en spelen hun pennen. Tot er een pen op de grond valt. Een kind vraagt of hij de pen mag oprapen, maar dit mag niet. Daarom begint het kind een ander kind te plagen tot er nog een andere pen op de grond valt. Samen proberen ze deze te pakken. Jammer.. maar het lukt niet. Telkens als de juf omkijkt, zitten de kinderen braaf op te letten. Tot haar grote vreugde heeft één kind nog een volledige pennenzak, vol met pennen. Het andere kind probeert deze af te pakken. Maar de pennenzak val en de pennen vliegen in het rond. Nu hebben ze allebei niet meer. Ze proberen met handen en voeten de pennen te grijpen, maar ook dit lukt niet. In tegenstelling. PLOF is het plots...ze vallen beiden op de grond en worden betrapt door de juf. Hierdoor moeten de kinderen op straf gaan staan en krijgen ze hun pennen niet meer terug.

Persoonlijke mening
Ik vond dit een heel interessante en zeker ook grappige workshop. We kregen weer leuke ideetjes die we kunnen gebruiken in de klas. Ook leerden we een nieuwe manier van evalueren namelijk aan de hand van tips en tops. Je kon iemand een tip geven voor een volgende keer, maar je kon ook zeggen wat je top vond. Deze sessie zal ik zeker niet snel vergeten. Ook wil ik zeker meenemen dat je met kleine elementen, bv. kleefband al leuke en duidelijke personages kan creëren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten