vrijdag 11 januari 2013

Voorbereiding toonmoment

Vandaag aangekomen op school kregen we van de lectoren een stukje papier. Niemand wist wat het was en wat de bedoeling was. Dit werd later duidelijk. De stukjes kwamen allemaal uit verschillende schilderijen van Rene Magritte. Alle studenten die een stukje uit hetzelfde schilderij hadden, vormden één groep. Met de groep kregen we de opdracht om rond ons schilderij een toonmoment uit te werken. Dit zouden we op de eerste dag in Dworp tonen aan de medestudenten.

Dit was het schilderij van waaruit wij zijn vertrokken.


In het toonmoment wilden we zoveel mogelijk gegevens verwerken die we de afgelopen dagen, tijdens de workshops, hebben geleerd. Zo willen we werken met een digitaal decor, met beweging, met drama en met kostumering. Ook het maken van muziek met ons lichaam en met instrumenten willen we in ons toonmoment verwerken. Maar dit is niet alles. Ook elementen uit de vorige jaren komen aan bod. Een voorbeeld hiervan is het bewegen in verschillende lagen.

In het begin was het moeilijk om een goed en duidelijk toonmoment uit te werken. Iedereen had veel ideetjes en we werkten goed samen, maar toch konden we niet in 1, 2, 3.. een toonmoment in elkaar steken. Dit is ook niet nodig. Het is beter dat je eerst een goed scenario bedenkt vóór je iets uitwerkt.
Na veel nadenken en aanpassen, lukte het ons toch om een toonmoment in elkaar te steken waarin iedereen zich kon vinden.
Om dit goed te kunnen brengen naar de anderen toe, hebben we een aantal keer geoefend. Ook namen we het toonmoment een eerste keer op om dit thuis nog te kunnen bekijken. Want ook al heb je een goed idee en lijkt het toonmoment leuk te worden, dan kan het nog mislopen. Als de voorstelling mislukt, gaat ook je idee verloren. Het zou dan jammer zijn dat je niet kan overbrengen wat je eigenlijk wilde. Je idee is goed, maar het gaat verloren in de presentatie. Dit wilden we zeker voorkomen. En dit is ook mogelijk door te OEFENEN! Want oefening baart kunst.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten