donderdag 17 januari 2013

Evaluatie workshops op school

Terug aangekomen in Destelheide was het tijd om de muzodag te evalueren.
Dit deden we aan de hand van een huisje, een muurtje of een piramide.
Dit bouwden we door enkele vragen te beantwoorden in verband met de afgelopen muzodag.
Op deze manier kregen we een aantal bouwstenen om ons gebouw mee op te bouwen.

Dit was ons resultaat

 

Wat wij tijdens deze dag het belangrijkst vonden staat onderaan in onze piramide. 
Deze bouwstenen vormen de basis.
Hieronder verklaar ik kort onze belangrijkste bouwstenen. 

De basis
  • Gemotiveerde leerkrachten: dit is heel belangrijk om de kinderen ook te motiveren.
  • Materiaal: bij het verklanken van het gedicht hadden we muziekinstrumenten meegebracht. Als we dit niet hadden gedaan, was de workshop niet zo leuk geweest.
  • Organisatie: tijdens de voorbereiding hadden we de workshop goed voorbereid. We wisten goed wat we met de kinderen wilden bereiken.
  • Goede samenwerking: de samenwerking ging goed en het uitwerken van de workshop verliep vlot. 
  • Afspraken: het is steeds belangrijk dat er vooraf goede afspraken gemaakt worden. Dit is zowel het geval bij de voorbereiding als tijdens het werken met de kinderen. Ook met hen moet je goede afspraken maken. 
Eerste rij
  • Gemotiveerde kinderen: het leuk om te werken met kinderen die gemotiveerd zijn om mee te werken. Hier kan je als leerkracht ook aan bijdragen door zelf gemotiveerd te zijn.
  • Goede sfeerschepping en sfeer tijdens het werken met de kinderen: dit draagt ook bij tot het motiveren van de kinderen. Als er een goede sfeer is, dan is het altijd aangenamer en leuker.
  • Welbevinden: het welbevinden van de leerlingen is zeer belangrijk. Als zij zich goed voelen, zullen ze ook met meer plezier meewerken en genieten van wat ze doen. 
  • Inductief werken: de kinderen brengen (deels) zelf aan wat zij willen doen en hoe zij dit zullen bereiken. Tijdens de voorbereiding van het toonmoment vertrokken we ook vanuit wat de kinderen aangaven.
Tweede rij 
  • Plezier beleven: het is van belang dat je plezier beleeft bij wat je doet. Ook is het belangrijk voor de betrokkenheid, het welbevinden en de motivatie van de kinderen en de leerkrachten.
  • Goede samenhang: alles wat je wil doen en wat je doet, moet een zekere samenhang hebben. Alles heeft ook een gevolg voor elkaar. Als je gemotiveerd bent, voel je je goed en kan je plezier beleven,...
  • Communicatie: iedereen moet weten wat er gaat gebeuren en hoe dit gaat verlopen. Een goede communicatie is net als het maken van afspraken zeer belangrijk.
Derde rij
  • Resultaat: het resultaat is niet het belangrijkste. Het proces dat de kinderen doorlopen is van groter belang.
  • Verschillende manieren van evalueren: tijdens de muzodagen op de hogeschool en in Dworp kregen we een groot aanbod van manieren om te evalueren. Deze zijn ook bruikbaar in de lagere school. Van evalueren kan je veel bijleren. Wij evalueerden door de workshop te beschrijven aan de hand van een muziekinstrument.
Tot slot
  • Klas- en jaaroverschrijdend: het was leuk om op deze manier te werken. Dit is echter niet altijd en overal mogelijk. 

Algemeen kan ik besluiten dat de muzodag zeer geslaagd was. Het was heel leuk om te doen en het was echt een leerrijke en onvergetelijke ervaring.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten