Kijk zelf maar
De mannen in het filmpje maken muziek met alleen handen. Dit hebben we ook zelf uitgeprobeerd.
Iemand in de groep begint te klappen, vervolgens sluit iemand anders aan met een andere vorm van klappen,... Dit alles moet wel in eenzelfde ritme gebeuren. Eerste eindigde we allemaal samen. Bij een tweede bouwden we pauzes in en bouwde we op (van 1 persoon die klapt tot met de hele groep samen klappen) en vervolgens weer af. Je kan deze oefening ook doen met vindmaterialen, met alledaagse voorwerpen en met instrumenten.
Nu de toon was gezet, gingen we een stapje verder.
We werden in twee groepen verdeeld. Ons groepje kreeg de opdracht om een een muziekverhaal te maken. Dit doe je door het verhaal te verklanken met instrumenten, met je lichaam en/of met kleine geluidjes. Elk personage in je verhaal wordt voorgesteld door een ander instrument. Een van de bekendste voorbeelden van een muziekverhaal is 'Peter en de Wolf'.
Een stukje uit Peter en de Wolf
Voor we ons verhaal konden uitwerken, moesten we eerste een verhaal verzinnen. Dit ging vrij blot en al snel hadden we een kort verhaaltje. Maar hoe moesten we de personages nu verklanken en hoe konden we duidelijk maken wat er in het verhaal gebeurde? Deze vragen waren niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Daarom experimenteerden we eerst met verschillende muziekinstrumenten. Ook dankzij de lector krijgen kregen we meer zicht op hoe we ons verhaal konden verklanken. Na enige tijd uitproberen, is het ons dan toch gelukt om ons verhaaltje te verklanken.
Ik vertel even waarover ons verhaal gaat:
Het verhaal begint bij iemand die, op een mooie en zonnige dag, door de jungle wandelt. Dit wordt weergegeven door een xylofoon, die een rustig en opgewekt muziekje speelt. Het stappen van de wandelaar wordt verklankt door een grote conga. Eerst stapt de wandelaar heel rustig. Af en toe hoor je, terwijl de wandelaar stapt, een maracas op de achtergrond. Dit instrument verklankt een dier. Meer bepaald een slang. Hij wil de wandelaar aanvallen, maar deze heeft de slang gezien. Vervolgens bij de wandelaar sneller te stappen en dan te rennen. Maar dan...Met één slag op de gong heeft de slang hem toch te pakken. De toerist valt en sterft. Aan het einde van het verhaal hoor je een droevig deuntje op de piano.
Herken jij het verhaal in de muziek?
Kijk even mee.
Persoonlijke mening
Wow... Meer hoef ik eigenlijk niet te zeggen. Ik vond dit persoonlijk een zeer leuke workshop. Ik ben niet goed in het vak muziek en meestal doe ik het dan ook niet graag. Maar dit was anders. Het heeft mijn visie op muziek en op het werken met instrumenten verandert. Je kan veel meer dan liedjes zingen en een instrumenten bespelen.
Het ritmisch klappen blijft mij zeker bij en het is ook heel goed te integreren in de klas. Dit kan zelf heel kort zijn bv. als tussendoortje. Maar er is nog iets dat ik jullie wil laten zien. Het is ook iets dat heel tof is om met kinderen te doen in de klas, op kamp, op bos- of zeeklassen,..
Geen opmerkingen:
Een reactie posten